بنیاد ECDL/ICDL

   
  1391/06/05 5:34 PM    
 

تعریف

گواهینامه کاربری کامپیوتر در اروپا (ECDL ) که درسطح بین‌المللی ICDL نامیده می‌شود تضمین می‌کند که دارنده آن، دانش مفاهیم پایه فناوری اطلاعات را دارا بوده و صلاحیت توانایی استفاده از کامپیوتر شخصی و کاربردهای عمومی کامپیوتر را دارا می باشد .

گواهینامه ICDL به عنوان یک مدرک مورد تایید و معتبردر جوامع بین الملل پذیرفته شده است بدین طریق که جهت استخدام موسسات و مراکز،شرکت های دولتی و خصوصی لازم است فرد این گواهینامه را به عنوان ملاک توانایی کار با کامپیوتر یا به عبارتی سواد الکترونیکی ارئه دهد و تضمین کننده مهارت لازم در استفاده از کامپیوتر مطابق با سرفصلهای بین الملل می باشد. هدف کلی برنامه ECDL بهبود و پیشرفت در سطوح پایه فناوری اطلاعات و لایه های بالاتر از آن در استفاده از کامپیوتر شخصی در سطح اروپا و سطح بین المللی است . استاندارد ECDL با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه سخت افزار و نرم افزار توسعه پیدا کرده و در صورت نیاز به روز می شود . نقش این بنیاد ، توسعه مفاهیم ICDL و تشویق افراد در یادگیری سواد الکترونیکی است . بنیاد ECDL بر شیوه آموزش و ارزیابی این الگو در اروپا و سطح بین المللی نظارت دارد. بنیاد ECDL یک سازمان غیر انتفاعی است که با هدف توسعه فرهنگ دیجیتال در اروپا تشکیل شده است و کشورهایی که عضو هیئت انجمن انفورماتیک CEPIS هستند ، به شدت از این گواهینامه پشتیبانی کرده و این گواهینامه در تمامي کشورها معتبر است .

اهداف

1- ترویج و پرورش سواد کامپیوتری برای همه.

2- افزایش سطح دانش فناوری اطلاعات و سطح صلاحیت فنی استفاده از کامپیوترهای شخصی و کاربردهای عمومی و افزایش رقابت در استفاده از آن برای همه شهروندان در سطح اروپا و بین الملل .

3- تضمین این امر که کاربران کامپیوتر در استفاده از کامپیوتر شخصی مهارت کافی را دارند .

4- افزایش بهره وری همه کارمندان و کاربرانی که در کارشان ، نیاز به استفاده از کامپیوتر دارند

5- امکان استفاده از تحقیقات در تکنولوژی اطلاعات .

6- بهتر نمودن بازگشت سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات .

7- مهیا نمودن یک شرایط پایه برای اینکه همه مردم ، فارغ از نوع تحصیلات و تجربیات قبلی شان بتوانند عضو یک جامعه اطلاعاتی باشند .

ماموریت ECDL

ماموریت بنیاد ECDL این است که کاربرد حرفه ای ICT را امکان پذیر نماید تا بدین ترتیب از طریق تولید، توسعه و ارائه ی برنامه های مختلف سواد الکترونیکی افراد،در سازمان ها و جامعه را در سراسر جهان قدرتمند تر کند.

ارزش ها

مسئولیت اجتماعی: بنیاد ECDL/ICDL به عنوان یک سازمان غیر سود آور متعهد به ارتقای تخصص در مهارت های دیجیتالی در جامعه می باشد. دوره ها به گونه ای طراحی شده اند که صرفنظر از سن، جنسیت، موقعیت، توانایی و نژاد، برای همه ی شهروندان قابل دسترسی و استفاده باشند.

مستقل بودن از تولید کننده: پروژه و دوره ها برای کسب مهارت های دیجیتالی و به کارگیری آنها در هر نوع محیط نرم افزاری مورد نیاز به داوطلبان آزادی و انعطاف پذیری می دهد.

کیفیت: بنیاد ECDL/ICDL علاقه مند است تا به پیشرفت مستمر خود در همه ی برنامه ها ادامه داده و اطمینان پیدا کند که برنامه با استانداردهای به روز بین المللی مطابقت دارد.

بنیاد ECDL به عنوان مرجع مدیریت و صدور مجوز برای نمایندگان خود در سراسر دنیا مسئولیت امور زیر را بر عهده دارد:

تعیین استاندارد: بنیاد ECDL استاندارد قابل اعتمادی برای برنامه های ECDL تنظیم و به روز رسانی می کند.

صدور مجوز و نظارت: بنیاد ECDL نمایندگان ECDL/ICDL را در سراسر جهان تاسیس می کند و پروسه های اجرای بومی برنامه ها را تعریف می نماید.

کنترل کیفیت: بنیاد ECDL بر سیستم برگزاری دوره ها و صدور گواهینامه نظارت می کند تا استاندارد بالای برنامه ها که بنیاد ECDL به خاطر آن مطرح و بنام در سطح بین الملل است را حفظ نماید.

توسعه ی برنامه: بنیاد ECDL با همکاری متخصصان شناخته شده به طور مستمر و در راستای نیاز های بازار و پیشرفت فناوری، برنامه های خود را توسعه می دهد.

بازاریابی و ترویج: بنیاد ECDL توسعه و پیشرفت دانش دیجیتالی را در سراسر جهان ترویج کرده و نمایندگان را از نظر بازاریابی پشتیبانی می کند.

مدیریت برند: بنیاد ECDL یکپارچگی برند ها و نشان های تجاری را در سطح بین المللی حفظ می نماید.

توسعه ی جهانی: بنیاد ECDL از طریق همکاری استراتژیک با سازمان‌های بین‌المللی، نماینده‌ها، تولید کنندگان ابزار آموزشی و نرم افزار آزمون در توسعه ی بازار های جدید بسیار پویا عمل می کند.

پشتیبانی نمایندگان: بنیاد ECDL کانونی برای نمایندگان بین المللی فراهم کرده که می تواند ارتباطات، تعامل و ارائه ی بهترین تکنیک ها را در شبکه ی نمایندگان تسهیل کند.

ویژگیها و فواید ICDL

امروزه ، مهارتهای کامپیوتری اهمیت زیادی برای مردم در کلیه امور زندگی پیدا کرده است . بطوریکه جزء بخش لاینفک زندگی روزمره به حساب می آید،ICDL یک گواهینامه فناوری اطلاعات برای همه شهروندان است و برای همه کسانی که به آن نیاز دارند (ویا علاقه مند به آن هستند) دانش فنی استفاده از کامپیوتری شخصی را می آموزند . این گواهینامه برای همه مردم در هرکاری که انجام می دهند و افراد جویای کار در هر سنی که هستند مناسب است . بعضی از ویژگیهای مفید ICDL را چنین می توان برشمرد :

1- گواهینامه مهارت برای استفاده از فناوری اطلاعات برای همه .

2- یک روش ابتکاری و ملموس برای اندازه گیری و تایید مهارتهای هر فرد .

3- یک الگو برای آموزش و یاد گیری در جامعه اطلاعاتی .

4- یک مدل بسیار موثر برای ارزیابی فارغ التحصیلان آموزش فناوری اطلاعات .

5- اطلاع رسانی به عموم مردم برای مشارکت فعال در تولید و توزیع اطلاعات .

6- یک صلاحیت نامه قابل دسترسی که امکان تحرک و پویایی دارنده آن را افرایش می دهد .

مزایایی اخذ گواهینامه ICDL برای داوطلبان

1- گواهینامه بین المللی کاربری کامپیوتر، کارمندان آینده‌نگر کنونی را به مهارتهای اساسی تکنولوژی اطلاعات مجهز می سازد، آنها با آگاهی از توانایی خود در استفاده از کامپیوتر شخصی و نرم افزارهای کاربردی کامپیوتر اطمینان به نفس می یابند .

2- اعتماد به نفس افراد را در اتصال، ارتباط و رقابت را توسعه داده و آنها را مبدل به یک شهروند کارآمد در اجتماع دیجیتالی امروز می نماید .

3- با کسب آگاهی بیشتر از کاربردهای اساسی کامپیوترهای شخصی کیفیت زندگی افراد ارتقاء می بابد.

4- اطلاعات جدید افراد از مهارتهای اساسی کامپیوتر نکته اساسی برای توانایی بالاتر و بیشتر در مهارتهای کامپیوتر خواهد شد یعنی همان گواهینامه کاربری کامپیوتری .

مزایایی اخذ ICDL برای یک سازمان حامی

1- سازمان قادر به ایجاد فضای مناسب کار با کامپیوتر بر اساس استانداردهای واحد و معتبر برای کارمندان جدید و کنونی خواهد شد و به این روش میزان توانایی استفاده از تکنولوژی اطلاعات را در سازمان به شکل دلخواه تنظیم می کند.

2- با توسعه توانایی کارمندان بهره گیری آنها از تکنولوژی اطلاعات بیشتر شده و نیاز استفاده از کارمندان متخصص در بخش کامپیوتر کم می شود .

3- سازمان قادر به تشخیص نیازهای آموزشی کارمندان شده و همچنین قادر است تا کارایی دوره های آموزشی را تعیین نماید .

4- سازمان قادر است تا از گواهینامه کاربری کامپیوتر به عنوان بدل انگیزشی موثر در طرح اساسی تکنولوژی اطلاعات و آموزش برای شرکت خود استفاده نماید .

5- سازمان قادر است تا افراد توانایی را در گزینش ، استخدام و تصمیم گیری به کار گیرد.

6- سازمان قادر است به کار آموزان خود انگیزه داده و حس دستیابی و اعتماد به نفس آنها را افزایش دهد .

تفاوت ICDL با دیگر برنامه های آموزشی و گواهینامه ها

اول : چون می‌تواند برای اغلب استفاده کنندگان برندهای معتبر تجاری جهان مانند مایکروسافت ، لوتوس و غیره ، قابل استفاده باشد ، لذا این برنامه آموزشی و گواهینامه به عنوان یک اساس جهانی شناخته شده است .

دوم : برنامه‌هایی که در کشورهای عضو پیشنهاد می شوند به مبنای سرفصل و سوالات استاندارد پایه ریزی شده است . این برنامه برای تمامی افراد یک کشور هدفمند بوده و توسط متخصصین کامپیوتر در هر کشور و نمایندگان بنیاد ECDL حمایت و بازبینی می شود .

مخاطبان ICDL

مخاطبان ICDL عموم افرادی است که می خواهند به شایستگی از کامپیوتر شخصی استفاده ببرند از جمله:کارکنان و کارمندان ، دانش آموزان و شهروندان . این گواهینامه مدرکی برای احراز صلاحیت آنها در استخدام‌، ارتقاء و بهبود شغل می باشد‌‌. (براساس مهارت مورد نیاز در استفاده از کامپیوتر) . با این تعریف ICDL محدوده وسیعی از جمعیت یک جامعه را برای آموزش و ارزیابی مخاطب قرار می دهد .

 

ادامه مطلب


نویسنده: مدیر سیستم
 
 
 
 
   
 
   
منوی اصلی
منوی عمومی
آمار سایت
تعداد بازديد: 4110194


تمام حقوق این سایت برای بنیاد ICDL ایران محفوظ است.گواهینامه بین المللی کاربری کامپیوتر(ICDL)، نام ها و نشان های تجاری متعلق به بنیاد ECDL/ICDL می باشد.بنیاد ICDL ایران وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش،تنها نماینده رسمی بنیاد ECDL در ایران است.

استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است

کلیه ی حقوق این سایت متعلق به بنیاد ICDL ایران می باشد
Copyright © 2015 ICDL IRAN
All rights reserved