بنیاد جهانی ECDL/ICDL
بنیاد ECDL (European Computer Driving License) در 8 ژانویه 1997 در دوبلین ایرلند با هدف مشخص کردن و استاندارد نمودن حداقل سواد الکترونیک برای شهروندان اروپا تأسیس شد. بعد از دو سال فعالیت با جذب بیش از یک میلیون داوطلب با تقاضای انبوهی در خارج از قاره اروپا روبهرو شد که این استقبال در سال 1999 منجر به گسترش ECDL در سایر کشورهای خارج از قاره اروپا با عنوان ICDL (International Computer Driving License) گردید.
بنیاد جهانی ECDL/ICDL با همکاری نمایندگان تعیین شدهی خود در کشورهای دیگر سعی دارد تا دامنهی برنامههای خود را از طریق یک شبکهی بینالمللی متشکل از حدوداً 24000 مرکز آزمون در 150 کشور توسعه دهد. تاکنون بیش از 13 میلیون داوطلب موفق به اخذ گواهینامههای این بنیاد شدند که در تمام کشورهای عضو، گواهینامههای صادر شده دارای اعتبار بینالمللی یکسان میباشند. بنیاد جهانی ECDL/ICDL تنها مرجع مدیریت و صدور مجوز برای نمایندگان خود در سراسر دنیا است.
بنیاد ICDL جمهوری اسلامی ایران
طبق مکاتباتی که توسط مسؤلین دولت جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت؛ مقدمات انعقاد قرارداد با بنیاد جهانی ECDL/ICDL فراهم گشت و وزارت آموزش و پرورش بهعنوان متولی برنامههای بنیاد ECDL/ICDL برگزیده شد و در سال 1383 فعالیت بنیاد ICDL ایران رسمیت یافت. بهموجب قرارداد منعقد شده تمام حقوق و امتیازات بنیاد جهانی ECDL/ICDL در اختیار بنیاد ICDL جمهوری اسلامی ایران میباشد. این حقوق عبارتند از:
1. صدور مجوز برگزاری آزمون ICDL با استانداردهای بینالمللی؛
2. صدور مجوز آموزش ICDL با استانداردهای بینالمللی؛
3. صدور گواهینامه برای کلیه دورههای مورد تأیید بنیاد جهانی ECDL/ICDL؛
4. ارزشیابی محصولات و ابزار آموزشی ICDL و بررسی استانداردها؛
5. صدور تأییدیه جهت چاپ، نشر، تکثیر کتب، نرمافزار، وب سایتهای تخصصی و هرگونه رسانهی آموزشی با موضوع ICDL؛
6. هر موضوعی که در برگیرندهی حقوق مربوط به بنیاد جهانی ECDL/ICDL باشد.
مشاركت آنلاين Online Collaboration:
اين برنامه مفاهيم و مهارتهاي مربوط به تنظيم و استفاده از ابزارهاي مشاركتی آنلاين از جمله برنامههاي ذخيرهسازي و بهرهوري، تقويمها، رسانههاي جمعي، جلسات تحت وب، محيطهاي يادگيري و فناوري موبايل را تعريف ميكند.
داوطلبان پس از گذراندن این برنامه میتوانند:
1- مفاهيم مهم مربوط به مشاركت آنلاين و محاسبات ابري (Cloud Computing) را بشناسند؛
2- حسابهاي كاربري براي آمادهسازي مشاركت آنلاين ایجاد کنند؛
3- از ذخيرهسازي آنلاین و برنامههاي بهرهوري تحت وب براي مشاركت استفاده نمایند؛
4- از تقويمهاي آنلاین و موبايل براي مديريت و برنامهريزي فعاليتها استفاده کنند؛
5- در شبكههاي اجتماعي، وبلاگها و ويكيها مشارکت و تعامل کنند؛
6- جلسات آنلاين را برنامهریزی و میزبانی کرده و از محيطهاي يادگيري آنلاين استفاده نمایند؛
7- مفاهيم مهم فناوري موبايل و استفاده از قابليتهايي مانند پست الکترونیک، برنامههاي کاربردی و هماهنگسازی را بشناسند.
مزایای این دوره:
· مهارتهای مورد نیاز برای درک مفاهیم مشارکت آنلاین و پردازش ابری را پوشش میدهد.
· مؤید بهترین عملکرد در زمینه استفاده از ابزارهای مشارکتی آنلاین و فناوری موبایل است.
برنامههای درسی مشارکت آنلاین:
مفاهیم
· مفاهیم کلیدی
· محاسبات ابری
آماده شدن براي مشاركت آنلاين
· قابليتهاي رايج تنظيمات
· تنظیمات
استفاده از ابزارهاي مشاركتي آنلاين
· ذخيرهسازي آنلاين و برنامههاي بهرهوري
· تقویمهای آنلاین
· رسانههای اجتماعی
· جلسات آنلاین
· محيطهاي يادگيري آنلاين
مشاركت موبايل (همراه)
· مفاهيم كليدي
· استفاده از ابزارهای همراه
· سنكرون كردن (انتقال همزمان)
· برنامههای کاربردی