ECDL/ICDL


1391/05/24 5:36 PM



 

 

چرا ECDL/ICDL ؟

ECDL/ICDL يك استاندارد بينالمللي در مهارت‌هاي كاربردي كامپيوتر است. اين برنامه يك گواهينامه با كيفيت بالا و معتبر در سطح بينالمللي است كه توسط متخصصان دانشگاهی و بينالمللي از سراسر جهان طراحي، ارزيابي و تأييد شده ‌است.

بنياد ECDL توانسته ‌است برنامه‌هاي خود را به 9 ميليون نفر در 148 كشور و به 41 زبان با موفقيت ارائه كند.

گواهينامه‌هاي بنياد ECDL

  •  در سطح بينالملل شناخته شده هستند.
  •   بر اساس استانداردهاي دقيق كنترل كيفيت اجرا مي‌شوند.
  •   هر كسي با هر سطح دانشي مي‌تواند از گواهينامه‌ها استفاده كند. دامنه گواهينامه‌ها بسيار وسيع است.
  •  مستقل از توليد كننده‌هاي نرم‌افزار هستند.
  •   توسط دامنه‌اي از مطالب و گزينه‌هاي آموزشي پشتيباني مي‌شوند.

نظرات و تحقيقات موردي

مهارت‌هاي كامپيوتر افراد را در هر سني قادر مي‌سازد تا فناوري را درك كرده و به كار بگيرند تا زندگي شخصي و حرفه‌اي خود را ارتقاء دهند. بيش از 9 ميليون نفر در 148 كشور در سراسر جهان در برنامه‌هاي بنياد ECDL/ICDL ثبت نام كرده‌اند. در اينجا برخي از نظرات آنها در مورد اين تجربه را مشاهده مي‌كنيد:

" يك درس عالي، همه موضوعات مرتبط كه شما مي‌توانيد در يك دفتر كار از آنها استفاده كنيد را پوشش مي‌دهد." Olivia Kenneally ، شركت پپسي، ايرلند، جولاي 2008

يك داوطلب ECDL از فرانسه: « هنگامي‌كه به دلايل اقتصادي از كار تعديل شدم به يك پروژه آموزشي ANPE آژانس كاريابي كشوري» پيوستم تا به دانش خود رسميت بدهم. اين پروژه گواهينامه ECDL را نيز در بر مي‌گرفت. پس از اين آموزش نياز به تجربه كاري در يك شركت داشتم كه من اين تجربه را در Syndicat Intercommunal به دست آورده بودم. ECDL نقش تعيين كننده در مصاحبه‌هاي من داشت و باعث استخدام من شد هنگامي‌كه دوره كارورزي را به پايان رساندم سمت مديريت IT در زمينه پروژه Cap Decouverte به من پيشنهاد شد. من به‌ اين نتيجه رسيدم كه بدون كمك ECDL در وهله‌اول نمي‌توانستم به‌اين پيشرفت دست يابم.

يك كشاورز از ليتواني: « من قبل از اين عادت داشتم كه زمان زيادي را براي انجام امور مالي در بانك‌ها صرف كنم (براي پرداخت پول به فروشنده‌ها فرم‌ها را به صورت دستي پر مي‌كردم و زمان زيادي را منتظر مي‌ماندم و غيره ...). همچنين اظهار نامه‌هاي زيادي را با دست تكميل مي‌كردم و در نتيجه ‌اشتباهات زيادي در آن رخ مي‌داد؛ به همين دليل بايد بارها به‌ اداره ماليات مي‌رفتم با مشتريان خود از طريق تلفن تماس مي‌گرفتم و براي ملاقات با آنها بايد به شهرهاي ديگر سفر مي‌كردم. هنگامي‌كه از برنامه e-Citizen براي ساكنان روستايي كه در كتابخانه piliuona و با بودجه ساختاري اروپا اجرا مي‌شد و براي شركت‌كنندگان رايگان بود مطلع شدم، همراه همسرم در آنها شركت كرديم. اكنون مي‌توانم درباره شاخص‌هاي كيفيت شير دامهاي خود اطلاعات به دست بياورم. مي‌توانم با تغیيرات ايجاد شده در كيفيت شير سريعاً اقدامي‌ انجام دهم. من به عنوان يك كشاورز خوشحالم كه ‌اينترنت به من كمك كرد تا عملكرد خود را در فعاليت‌هايم ارتقا دهم.»

كليشاندا از زندان پالزمور در آفريقاي جنوبي: « در دوره ICDL چيزهاي زيادي يادگرفته‌ام. نمي‌توان باور كنم كه ‌اين اطلاعات را از طريق اين كلاس‌ها كسب كرده‌ام. وقتي به گذشته‌ام فكر مي‌كنم هيچ چيز نمي‌دانستم حتي با نحوه روشن كردن كامپيوتر هم آشنا نبودم، اما امروز با افتخار مي‌توانم بگويم كه مي‌دانم اگر در مقابل كامپيوتر بنشينم مي‌دانم كه بايد چكار كنم.»

مزاياي كارمندان داراي سواد ديجيتال

كارمندان داراي مهارت، سازمان را قادر مي‌سازد تا از فناوري استفاده مؤثرتري داشته باشند. ‌اين امر موجب افزايش بهره‌وري و رقابت شده و تضمين مي‌كند كه ‌اهداف اجرايي به طور كار آمد قابل دستيابي مي‌شوند. همچنين كارمنداني كه سواد ديجيتالي دارند مي‌توانند هم در ارتباط داخلي و هم در ارتباط خارجي با مشتريان و سهامداران سازمان موفق‌تر عمل كنند.

يك تحقيق ايتاليايي در مورد « هزينه بي‌اطلاعي» به ‌اين نتيجه رسيد كه گواهينامه ECDL/ICDL سرمايه‌گذاري 2261 يورو براي هر فرد را به طور كامل بازگشت داده و در عين حال سطح پيش آموزشي مهارت را 47 درصد افزايش مي‌دهد.

ECDL كارايي و در نتيجه بهره‌وري را افزايش مي‌دهد.

كارمندان داراي سواد ديجيتال بر ارزش واقعي يك سازمان مي‌افزايند:

  •  كارآيي و بهره‌وري كلي را افزايش مي‌دهد.
  •   به‌اهداف و مقاصد خاص به طور مؤثرتري دست مي‌يابند.
  •   تضمين مي‌كنند كه هزينه‌هاي اجرايي غير ضروري كاهش يافته و يا حذف مي‌شوند.
  •   ارتباط داخلي و خارجي يك سازمان را به طور چشمگيري ارتقا مي‌دهد.
  •   كاربرد و درك بيشتر يك فناوري را تضمين كرده و در نتيجه بازگشت سرمايه‌گذاري روي فناوري بيشتر مي‌شود.
  •   اعتماد به نفس و رضايت شغلي كارمندان افزايش مي‌يابد.
  •   هدر رفتن وقت و هزينه غير ضروري به واسطه عدم صلاحيت كاهش مي‌يابد.

نمونه‌هايي از تفاوت ميان كارمندان داراي مهارت ICT و كارمندان فاقد مهارت ICT

كارمندان بدون سواد ديجيتال

كارمندان داراي سواد ديجيتال

براي يافتن و استفاده ‌از يك كار كه مي‌دانند با فناوري IT مي‌تواند انجام دهد وقت صرف مي‌كنند.

عملكرد برنامه‌هاي خود را مي‌شناسند و از آنها براي انجام كارها ظرف چند ثانيه‌استفاده مي‌كنند.

با پشتيبان فني تماس مي‌گيرند تا ابزارها و داريوها را نصب و تنظيم كند و در فاصله‌اي كه منتظر كمك هستند بهره‌وري خود را از دست مي‌دهند.

ابزارها را خودشان نصب كرده، تنظيمات را انجام داده و به كار خود ادامه مي‌دهند.

براي تايپ نامه‌هاي شخصي، برچسب‌هاي روي پاكت و ساير ارتباطات كه مخاطبان زيادي دارد وقت هدر مي‌دهند.

از ابزار Mail merge در واژه‌پرداز استفاده مي‌كنند تا كار را در زمان كوتاهي انجام دهند.

زمان زيادي را براي توليد اسناد با كيفيت پايين صرف مي‌كنند كه‌اغلب نياز به ويرايش دارند.

اسناد و ارائه مطالبي كه كيفيت حرفه‌اي و بدون نياز به پشتيباني ساير كارمندان تهيه مي‌كنند.

داده‌هاي قابل محاسبه را بصورت دستي وارد صفحه‌گسترده‌ها مي‌كنند كه‌اين امر احتمال خطا را افزايش مي‌دهد.

از فرمول‌ها و توابع‌ براي انجام مؤثرتر محاسبات پيچيده استفاده مي‌كنند.

با پايگاه‌هاي داده در كشمكش هستند و از اين برنامه مي‌ترسند.

با اعتماد به نفس Query را اجرا كرده و گزارش‌هاي حاوي اطلاعات را تهيه مي‌كنند كه‌اين كارها اگر دستي انجام شود زمان زيادي مي‌برد.

در مديريت ايميل‌ها مشكل دارند و از تهديدات امنيتي مربوط به آن بی‌اطلاع هستند.

 ايميل‌ها را به خوبي مديريت كرده، خطرات مربوط به‌ آن را مي‌دانند و سيستم‌هاي سازمان را در شرايط ايمن نگه‌ مي‌دارند.

 

 

 



نویسنده: مدیر سیستم
منوی اصلی
آمار سایت
تعداد بازديد: 596406


تمام حقوق این سایت برای بنیاد ICDL ایران محفوظ است.گواهینامه بین المللی کاربری کامپیوتر(ICDL)، نام ها و نشان های تجاری متعلق به بنیاد ECDL/ICDL می باشد.بنیاد ICDL ایران وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش،تنها نماینده رسمی بنیاد ECDL در ایران است.

استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است

کلیه ی حقوق این سایت متعلق به بنیاد ICDL ایران می باشد
Copyright © 2015 ICDL IRAN
All rights reserved